عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه بحث برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد، گفت: برنامه‌ای برای نجات دریاچه وجود ندارد و مسئولان باید توضیح دهند که دریاچه براساس چه ساختاری قرار است احیا شود.
عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه بحث برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه پایه علمی ندارد، گفت: برنامه‌ای برای نجات دریاچه وجود ندارد و مسئولان باید توضیح دهند که دریاچه براساس چه ساختاری قرار است احیا شود.
کد خبر: ۱۴۳۹۳۴۸

به گزارش جام جم آنلاین، دریاچه ارومیه خشک شده است و کارشناسان تاکید می‌کنند که این دریاچه در ناگوارترین شرایط خود قرار دارد. این در حالی است که برخی مسئولان امیدوار بودند که دریاچه ارومیه با بارش‌های پاییزی اندکی جان بگیرد. اما بارش‌ها بر خلاف انتظار قابل توجه نبود و درحالی که حدود دو هفته از زمستان نیز می‌گذرد دریاچه از بارش‌های زمستانی نیز تاکنون بی‌نصیب مانده است.

این درحالی است که این روز‌ها بحث برداشته لیتیوم و فعالیت شرکت‌های چینی روی پیکر بی‌جان این دریاچه نیز مطرح شده که البته مسئولان نهاد‌هایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست و وزات صمت آن‌را رد می‌کنند.

حسام احمدی بیرگانی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه نیز درباره احتمال برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه به جام جم آنلاین گفت: این ادعا درست نیست، زیرا بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان لیتیوم دریاچه قابل توجه نیست.

وی با اشاره به اینکه چنین بحث‌هایی پایه علمی ندارد، عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند که دریاچه ارومیه مانند دریاچه‌های آمریکای جنوبی باید حاوی لیتیوم زیادی باشد. اما چنین نتیجه‌گیری‌هایی درست نیست، زیرا بررسی محققان نیز این ادعا را رد می‌کند.

احمدی بیرگانی با اشاره به اینکه تاکنون شایعات زیادی درخصوص دریاچه ارومیه مطرح شده است، بیان کرد: در گذشته نیز ادعا‌هایی مانند برداشت اورانیوم، نقره و طلا از بستر دریاچه مطرح شده بود در واقع لیتیوم نیز از این دست شایعات است.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه درباره اینکه گفته می‌شود که دریاچه را برای برداشت مواد معدنی خشک کرده‌اند نیز توضیح داد: لازم به یادآوری است که دریاچه ارومیه قربانی سد سازی‌های بی‌رویه است.

وی با اشاره به اینکه نقش آب‌های سطحی در تغذیه دریاچه عامل کلیدی است، عنوان کرد: با وجود سد‌های ساخته شده در اطراف دریاچه نمی‌توان انتظار احیای آن را حتی در بلند مدت داشت.
 
احمدی بیرگانی ادامه داد: مساله دیگری که به شرایط ناگوار دریاچه دامن زده است، تغییر رژیم بارندگی در منطقه است. برای نمونه دیگر از بارش سنگین برف در منطقه خبری نیست.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه یادآور شد: عامل دیگر گسترش کشاورزی و باغداری در اطراف دریاچه ارومیه است که سبب شده بسیاری از کشاورزان حقابه دریاچه را از رودخانه‌ها برداشت کنند.

‌احمدی بیرگانی یادآور شد: با این حال نباید فراموش کرد که از ظرفیت‌های دریاچه ارومیه باید برای برطرف کردن نیاز‌های جوامع محلی استفاده کرد، البته به شرط رعایت دستورالعمل‌های محیط زیستی.

وی ادامه داد: مدیران ما باید شرایطی فراهم کنند که در کنار رعایت مسائل زیست محیطی جوامع محلی بتوانند از ظرفیت‌های پارک‌های ملی کشور استفاده کنند.
 
عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه چند کارخانه برداشت نمک در حال برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه هستند، یادآور شد: برای بهبود شرایط اقتصادی جوامع محلی با رعایت دستورالعمل‌های محیط‌زیستی می‌توان از نمک دریاچه استفاده کرد.
 
احمدی بیرگانی درباره شرایط دریاچه ارومیه نیز توضیح داد: حدود دو سال است که دریاچه خشک شده و چیزی از آن باقی نمانده است.

به گفته وی این روز‌ها فقط در گودال‌هایی که زیر میان‌گذر قرار دارند کمی آب وجود دارد.

احمدی بیرگانی عنوان کرد: دیگر ستاد احیا و برنامه‌ای برای نجات دریاچه وجود ندارد و مسئولان باید توضیح دهند که دریاچه در چه ساختاری قرار است احیا شود و متولی نجات دریاچه چه نهادی است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها